Våra
Samarbetsföretag

Bergsskolan har sedan grundandet 1830 arbetat i direkt samverkan med näringslivet.

De avtal vi tecknar med våra samarbetsföretag möjliggör för Bergsskolan att förstärka sina insatser för att nå ut till elever i gymnasieskolorna i regionen och på andra sätt främja intresset för teknisk utbildning. Företagen å sin sida bidrar till exempel med att ta emot studiebesök, svara för industriföreläsningar, examensarbeten och sommarjobb mm.

För Bergsskolans del innebär samarbetet att våra studenter får mycket goda möjligheter att komma i närkontakt med i många fall världsledande företag inom de olika branscher som Bergsskolans utbildningar riktar sig till.

Tveka inte att kontakta oss om ni är intresserade av att bli ett av våra samarbetsföretag!

På Bergsskolan finns praktik i utbildningarna

I Bergsskolan alla utbildningar finns 25% praktik som genomförs på något av de företag som Bergsskolan samarbetar med. Praktiken är också en kurs i utbildningen som alla de andra kurserna. Praktiken genomförs vid två eller tre perioder beroende på utbildning. Det behöver inte vara samma företag vid de olika perioderna. Det är snarare en fördel om den studerande får erfarenheter från fler företag.

Praktikkursen ska ge grundläggande introduktion i yrkesrollen. I kursen ska de teoretiska kunskaperna utvecklas och omsättas genom praktiska tillämpningar och leda till grundläggande yrkeskompetenser.

• Alla studerande ska tillägna sig kunskap om praktikföretagets säkerhetsfrågor.
  • Efter praktikkursen ska den studerande på Berg- och anläggningssidan ha kännedom om LIA-företagets brytnings-, bearbetnings- eller produktionsprocesser inom gruv-, mineral- eller anläggningsindustrin.
  • De studerande på metallsidan ska ha kännedom om LIA-företagets metalliska material deras användning och förädling inom verkstadsindustri.

Målet med kursen är att den studerande genom samverkan med yrkesprofessionella lär sig vad som förväntas av en Bergsskoleingenjör eller Bergsskoletekniker i en industriell miljö, samt tillgodogöra sig kunskaper från de yrkesprofessionella genom de utmaningar som uppstår under praktikkursen, LIA-kursen. (Lärande I Arbete)

Information till handledare på praktikkurser finns i länkarna nedan. En länk till var och ett av våra program.

LIA A Bergsskoleingenjör Berg

LIA A Bergsskoleingenjör Metall

LIA 1 Bergsskoletekniker Berg

LIA 1 Bergsskoletekniker Metall

BTM016 Lärande i arbete 2

BTB017 Lärande i arbete 2

BIM018 Lärande i arbete B

BIB019 Lärande i arbete B

BIB023 Lärande i arbete C

BIM022 Lärande i arbete C

Vill ditt företag också var praktikföretag tar du kontakt med Bergsskolan.

Under året sker information till nya handledare en dag i varje månad.

Kommande handledarmöte via teams

Anmälan för att få länk till nästa handledarmöte sker till susanne.jonson@bergsskolan.se

Examinerande uppgifter under praktikperioder på Bergsskolan

Studentuppgifter första LIA-perioden Berg 2024